Retail Media | Is het nieuw? Nee. Is het de toekomst? Ja!

Dat het retaillandschap verandert, is een feit. Dat er een transitie plaatsvindt van fysiek naar online shoppen, dat weten we al lang. En daar proberen we ook al jaren naar toe te werken, toch?! Maar wat is nu echt de trend, waar moet je als retailer bij zijn?

Met jarenlange ervaring als content bureau voor retailers, zien wij de opkomst van Retail Media nu actief en versneld ingezet worden. LBL, contentmakers, lanceert “De Fanfabriek”. Het nieuwe label binnen de LBL Groep voor strategische creatieve content concepten, die ingezet kunnen worden binnen een Retail Media-strategie en de verbinding legt tussen retailer, merk en consument. Maar wat is Retail Media nu eigenlijk?

De retailer als uitgever
Retail Media is het eigen netwerk van mediakanalen van de retailer. Denk aan alle communicatie in de winkel(schappen) en magazines tot aan online platforms. Leveranciers kopen direct mediaruimte in om op deze kanalen rechtstreeks hun brand te vermarkten aan de klant. Met de inzet van Retail Media bereik je direct, en dus zonder ruis (!), de consument. Je hebt zelfs invloed op wat men te zien krijgt, en kunt daarmee hun voorkeur tot aan aankoop positief beïnvloeden . Het is tevens met Retail Media waarmee retailers kwalitatief hoogwaardige consumenteninzichten en first-party data verkrijgen.

De verbindende factor
In een omni-channel winkelomgeving is Retail Media de verbindende factor. De beïnvloeding van de consument in het aankoopproces is een gewild, en noodzakelijk, de concurrentie is hoog en blijft groeien, waarbij alle aandacht om privacy (denk aan: AVG en de 3rd party cookies) ook nog eens heel gevoelig is. Retail Media is een must have voor merken om op de verschillende off- en online kanalen van de retailer aanwezig te zijn. Hiermee speel je in op de verschuiving van fysieke aanwezigheid naar (ook) de aanwezigheid in het digitale schap.

Zo blijkt dat zelfs 90% van de merken bereid is meer budget aan Retail Media te wijden.

De consument schakelt ondertussen naadloos tussen online en offline winkelen in zijn customer journey. Retail Media wordt gezien als de finishing touch van de omni-channel marketing strategie, voorwaarde is wel dat de basis van het product op orde is. Denk aan keywords, reviews, prijsstellingen en voorraad. Heb je dit niet, dan is het zonde om te adverteren.

Consument van de toekomst!
Voor merken is Retail Media een welkome tool om hun brand(s) effectief onder de aandacht te brengen. Maar, de consument is kritisch. De stortvloed aan informatie online is overweldigend, en wordt vaak genegeerd. Denk alleen al aan Generatie Z (GenZ). Online is de plek waar het allemaal gebeurd. Het is de inspiratiebron, het wordt ingezet als vergelijkingsmateriaal, en is tegelijkertijd met alle Social Media een rolmodel. De scheiding tussen offline en online bestaat niet; online is onderdeel van de dagelijkse bezigheid – zelfs merendeel van de GenZ hun tijd besteden zij op social media, anders dan het kijken naar TV en luisteren naar Radio – al blijft dit ook onderdeel van hun tijdsbesteding. Ook Generatie A (GenA; dé Google Kids) leeft online en is net als GenZ een doelgroep om in de gaten te houden; het zijn de consumenten van de toekomst!

Torenhoge verwachtingen en moordende concurrentie
Hier ligt de uitdaging voor retailers, én vooral voor merken. Het is de kans op actief in te spelen op de (toekomstige) klant en haar verwachtingen. Het consumentenvertrouwen ligt nog steeds uitzonderlijk laag, al is het iets rooskleuriger in december’22 ten opzichte van de maand ervoor. Ook de loyaliteit neemt steeds weer een klein beetje af. Met torenhoge verwachtingen en een moordende concurrentie is zelfs voor een tevreden consument het gras groener bij de buren… Men is tevreden met haar Netflix-abonnement, maar overweegt het toch in te ruilen voor HBO Max.

Persoonlijke marketing
Hier ligt de uitgelezen kans voor merken om dit vertrouwen via de retailkanalen te winnen met Retail Media; veel meer gericht op contextuele content en persoonlijke marketing. Fijne bijkomstigheid is dat met de gegenereerde (fierst party!) data hoogwaardige consumentengegevens verkregen kunnen worden. Daarmee kan er gericht via de beste (online) verkooppunten relevante content van het product op de markt gebracht worden. Retailers zijn aan zet.

The best advertising isn’t advertising
Is het nieuw? Nee. Retail Media is niets meer dan advertising voor leveranciers op relevante on- en offline kanalen van de retailers, waardoor de consument tijdens het aankoopproces geïnspireerd wordt. Al een aantal jaren wordt hiervoor product advertising ingezet, nu ligt er een uitgelezen kans om content context te geven. Een uitgelezen kans voor de retailer en leverancier.

Let’s get started! Maar hoe?
In Amerika ontluiken de gouden bergen zich inmiddels, met kartrekkers als Walmart en Amazon is advertising op platforms een absolute must have.

2023 laat een groei van 50 miljard dollar zien, met zelfs een voorspelling van groei in dubbele cijfers dit jaar nog.

In Nederland doen Bol.com en Fonq ook lekker mee. Bij de start van hun shopping-omgeving konden adverteerders kiezen uit search advertising of sponsored products. Inmiddels is de strategie uitgebreid en richt men zich nu vooral op de positionering van deze platforms en worden de adverteerders partners. Daarmee is de keuze aan advertising flink uitgebreid naar o.a. social media, inspiratie magazines, nieuwsbrieven en marketplaces. En laat dit nu net de expertise van De FanFabriek zijn; een krachtige retail media strategie met sterke contextuele content concepten voor retailers.

Retailmedia | win-win-win
Hoe kunnen wij jou helpen? De FanFabriek maakt fans van jouw klanten en is hét bureau voor strategische contextuele content concepten voor retailers. Welke perfect ingezet kan worden binnen de retail media strategie voor een omni-channel winkelbeleving. Het versterkt en verbindt retailers, merken en consumenten.

Het uiteindelijke doel is het realiseren van groei in engagement, partnerships, fans en sales.

Ons doel is om klanten en retail(merken) langdurig aan elkaar te verbinden en consumenten fans te maken voor een sterke brand loyalty. Wij maken fans van jouw klanten. En fans maken weer fans.

De Fanfabriek | Content for retail
Met een jarenlange ervaring voor A-merken, en de contentpartner van onder meer Jumbo Supermarkten, Staatsbosbeheer, TenneT en Essent, beschikken wij over diepgaande expertise van retail, content en retail media. Van strategie tot verrassende creatie, slimme productie en een continue optimalisatie loop, creëren we een duurzaam resultaat.

Nieuwsgierig naar meer?
Wij gaan graag met jou in gesprek over jullie retail- en contentstrategie.

Contact

Neem contact met ons op

Naam(Vereist)
E-mailadres(Vereist)
Laat ons weten wat je bezighoudt. Heb je een vraag voor ons? Stel hem gerust.

Ook interessant

Nieuwsgierig naar meer?

Kijk mee in onze De Fanfabriek! Meld je aan via onderstaande button voor het laatste nieuws. Like, share & follow ons op LinkedIn en Instagram!

Samen fans maken?

Nieuwsgierig naar meer? Wij gaan graag met je in gesprek over jouw retail content- en Retail Mediastrategie

mail ons
of bel met Jiska of Charlotte:
085 071 0876
2196